Aπό την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

31.10.2022

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Το ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού», με Κωδικό ΟΠΣ 5029874, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020», πραγματοποίησε δράσεις που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες τόσο του ίδιου του Μουσείου όσο και του παγκόσμιου κοινού του.

Οι δράσεις επικεντρώθηκαν στη βελτίωση της εμπειρίας επίσκεψης των επισκεπτών όλων των ηλικιακών βαθμίδων, εθνικοτήτων και δεξιοτήτων, στη δυνατότητα της εξ αποστάσεως επαφής του κοινού με το μουσείο και στη δημιουργία νέων υποδομών διαχείρισης του ψηφιακού αποθέματος του μουσείου, τόσο αυτού που προϋπήρχε όσο και αυτού που προέκυψε από την παραγωγή των νέων δράσεων.

Για την υλοποίηση των προσφερόμενων δράσεων το Μουσείο προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας συγγραφή κειμένων, φωτογραφήσεις & βιντεοσκοπήσεις, στην ανάπτυξη 3D μοντέλων, στη δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου και στην εγκατάσταση τοπικού ασύρματου δικτύου σε όλους τους χώρους του (χώρος υποδοχής, 11 αίθουσες μόνιμης έκθεσης, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, πτέρυγα περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο, πωλητήριο).

Έτσι, το Μουσείο αναβάθμισε και εκσυγχρόνισε τις τεχνολογικές υποδομές του, και προχώρησε στη εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών που καθιστούν πιο συναρπαστική και διαδραστική τόσο την επιτόπια επίσκεψη, όσο και την επαφή και ενημέρωση του παγκόσμιου κοινού για το Μουσείο και τις δράσεις του.

Ιδιαίτερος σχεδιασμός εφαρμόστηκε σε ψηφιακές εφαρμογές που απευθύνονται στο νεανικό κοινό με τη μορφή παιχνιδιών, οι οποίες χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πλούτο θεματολογίας και εποπτικών μέσων.

Απώτερος στόχος όλων των συντελεσμένων δράσεων, εκτός από την αύξηση της επισκεψιμότητας, τη δημιουργία ενός πολλαπλά αξιοποιήσιμου ψηφιακού αποθέματος από τους επιστήμονες και το ευρύ κοινό στο παρόν και στο μέλλον, είναι το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού να αποτελέσει έναν διαρκή παγκόσμιο πόλο έλξης απόλυτα εναρμονισμένο στις σύγχρονες ανάγκες μάθησης και ψυχαγωγίας.

Να επιτελέσει τον κοινωνικό του ρόλο με έναν εξωστρεφή, ευχάριστο τρόπο και προσαρμοσμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα και την ψηφιακή εποχή. Έτσι, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού διαθέτει στο εξής:
• Εφαρμογή ακουστικής ξενάγησης με τη χρήση φορητών συσκευών (audio guide) για τους επισκέπτες όλων των δεξιοτήτων.Οι ξεναγήσεις είναι διαθέσιμες σε 11 γλώσσες: Ελληνική, Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ισπανική, Ρωσική, Σερβική, Βουλγαρική, Εβραϊκή, Τουρκική και Κινεζική.
• Εφαρμογή ακουστικής ξενάγησης για άτομα με προβλήματα όρασης με χρήση πιστοποιημένων φορητών συσκευών (audio guide).
• Εφαρμογή ξενάγησης για άτομα με προβλήματα ακοής στην ελληνική νοηματική.
• Εφαρμογή πολυγλωσσικής ξενάγησης για τις φορητές συσκευές των επισκεπτών (mobile app για φορητές συσκευές Android & iOS).
• Εφαρμογή εικονικής επίσκεψης σε επιλεγμένα εκθέματα του μουσείου με χρήση AR τεχνολογίας για τις φορητές συσκευές των επισκεπτών ( mobile app για συσκευές Android & iOS).
• Ειδική σήμανση στους χώρους και στα εκθέματα του Μουσείου που αντιστοιχούν στις ξεναγήσεις (αριθμητικές σημάνσεις και QRCodes).
• Επανασχεδιασμένη, αναβαθμισμένη και εκσυγχρονισμένη νέα ιστοσελίδα που είναι φιλική σε φορητές συσκευές και tablets.
• Ψυχαγωγικές εκπαιδευτικές διαδραστικές εφαρμογές για νέους (Διαβάζοντας ένα βυζαντινό νόμισμα | Επισκέπτομαι ένα βυζαντινό σπίτι | Ζωγραφίζω μία βυζαντινή εικόνα | Στο λιμάνι της πόλης τον 13ο αιώνα | Χτίζω μία βυζαντινή εκκλησία). Οι εφαρμογές περιλαμβάνουν παιχνίδια αντιστοίχισης, σύνθεσης, πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεων, εξερεύνησης και ζωγραφικής. Έχουν αναπτυχθεί στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα.
• Σύντομα και περιεκτικά εκπαιδευτικά βίντεο (Το υπέρπυρον, το νέο νόμισμα του Αλέξιου Α΄ Κομνηνού | Επισκέπτομαι ένα βυζαντινό σπίτι | Ζωγραφίζω μία βυζαντινή εικόνα | Στο λιμάνι της πόλης τον 13ο αιώνα | Γνωρίζω μία βυζαντινή εκκλησία). • Τοπικό ασύρματο δικτύο σε όλους τους χώρους του (χώρος υποδοχής, 11 αίθουσες μόνιμης έκθεσης, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, πτέρυγα περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο, πωλητήριο).

Συντελεστές Έργου