Χρησιμοποιούμε cookies ώστε η τοποθεσία μας να λειτουργεί σωστά, να εξατομικεύουμε περιεχόμενο και διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αναλύουμε την κυκλοφορία μας. Επίσης, κοινοποιούμε πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση της τοποθεσίας μας στους συνεργάτες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίσεων και ανάλυσης. Διαβάστε την Πολιτική Cookies.
Ένα παραμύθι μέσα στο Μουσείο: “Οι Μάγοι από την Ανατολή”
Σύντομη περιγραφή
Εργαστήριο δραματοποίησης παραμυθιού με παιχνίδι και θέατρο, που βασίστηκε στο ομώνυμο παραμύθι από το βιβλίο του Φίλιππου Μανδηλαρά “Ο μεγάλος ίσκιος και οι Τσιγγάνοι”. Το βιβλίο αφηγείται την ιστορική πορεία των Ρομά ανά τους αιώνες μέσα από κείμενα που βασίζονται σε ιστορικές πηγές. Σύμφωνα με την ιστορία που επιλέχτηκε για το εργαστήριο, κατά τη βυζαντινή περίοδο (11ος αι. μ.Χ.) ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο Μονομάχος αντιμετώπισε μια δύσκολη κατάσταση στην Κωνσταντινούπολη χάρη στη βοήθεια των Τσιγγάνων. Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δράσης η αφήγηση συνδυαζόταν με παιχνίδι, θέατρο και τεχνικές δραματοποίησης, οι οποίες βοηθούσαν τα παιδιά να ξεδιπλώσουν και να κατανοήσουν το παραμύθι μέσα από μια βιωματική προσέγγιση. Όσο τα παιδιά συμμετείχαν στο εργαστήριο, οι γονείς τους άκουσαν το ίδιο παραμύθι σε συνδυασμό με ξενάγηση στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου, ιδιαίτερα στις αίθουσες που περιλαμβάνουν αντικείμενα στα οποία γινόταν αναφορά κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Το τελευταίο μέρος της όλης δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να παρουσιάσουν στους γονείς τους το παραμύθι, με βάση επιλεγμένες σκηνές. Στόχοι Βασικός σκοπός του εργαστηρίου ήταν τα παιδιά να ψυχαγωγηθούν και να βιώσουν μια ευχάριστη εμπειρία μέσα στο Μουσείο. Στόχοι του εργαστηρίου ήταν ακόμη οι μαθητές/τριες να έρθουν σε επαφή με τη βυζαντινή ιστορία όπως και με τον βυζαντινό πολιτισμό, καθώς κατά τη δραματοποίηση γίνονταν συσχετισμοί με αντικείμενα της αντίστοιχης χρονικής περιόδου που εκτίθενται στο Μουσείο. Επίσης, να μάθουν για την ιστορική διαδρομή των Τσιγγάνων και για τον ρόλο που έπαιξαν στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός. Τέλος, να εξοικειωθούν με τη δραματοποίηση μέσα από την ανάληψη ρόλων και το παιχνίδι και να ασκηθούν στην παραγωγή νέου λόγου.
Συντελεστές
Ο σχεδιασμός του εργαστηρίου δραματοποίησης ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας του Τομέα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μ.Β.Π. με τις κ. κ. Μάρθα Κατσαρίδου, εκπαιδευτικό – παιδαγωγό θεάτρου, και Άννα Μπεζιργιάννη, εκπαιδευτικό, οι οποίες και το υλοποίησαν. Στον σχεδιασμό συμμετείχε επίσης η Αναστασία Κουτσουδάκη, αρχαιολόγος – ξεναγός, ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού της Μουσειολογίας του Α.Π.Θ. Βασική επιδίωξη του προγράμματος ήταν η βιωματική προσέγγιση της πολυπολιτισμικότητας τόσο στο Βυζάντιο όσο και στο παρόν.
Υλοποίηση
Το θεατρικό εργαστήριο σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2010 στο πλαίσιο της δράσης “Κυριακές στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού”. Σ’ αυτό συμμετείχαν οι μαθητές της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Μενεμένης.
Εφαρμόστηκε άλλες δυο φορές, στο πλαίσιο συμμετοχής του Μουσείου σε εκδηλώσεις άλλων φορέων. Συγκεκριμένα, υλοποιήθηκε στις 31 Μαρτίου 2011 για παιδιά μη-Ρομά 10 – 12 ετών στο πλαίσιο της συμμετοχής του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού στις Μέρες Έκφρασης και Δημιουργίας των Φίλων του Ιδρύματος Μ. Μερκούρη.
Επίσης, εφαρμόστηκε για μικτή ομάδα παιδιών (Ρομά και μη-Ρομά) στο πλαίσιο της συμμετοχής του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού στην 1η Γιορτή Πολυγλωσσίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, στις 8 Ιουνίου 2013.